Zpráva o stavu

Doktorka.cz nabíhá na nový systém. Prosím omluvte dočasnou zhoršenou dostupnost služeb. Děkujeme!

Dietou proti Jet Lag

Co je to Jet lag? Syndrom, kterým trpí ti, kteří překonají v krátké době, to je prakticky letadlem, směrem na východ nebo západ, jedno nebo dvě časová pásma. Navrhnu vám některé metody, kterými se lze těmto nepříjemným přízna?kům vyhnout.

Jestliže se na podobný let připravujete, snažte se přede­vším letět ve dne. Strávit noc sezením v letadle (to platí i pro autobus) silně zvyšuje únavu a intenzitu změn, které posti­hují vaše vnitřní biologické hodiny. Na palubě letadla jezte méně, vyhýbejte se alkoholu, pijte hodně vody a pohybujte se po kabině, jak nejvíce můžete.
Vždycky mě pobaví rada nenastavovat si hodinky na no­vý čas a řídit se časem, který jste opustili a který je právě ve vašem domově. To je v pořádku, jestliže jste prezident republiky a jedete na dva dny navštívit jiného prezidenta. Jste pánem a vše se bude řídit podle vás, budete přijímat a navštěvovat ostatní v čase, kdy vy si určíte. Ale nejste-li náhodou prezident a jste na služební cestě nebo jedete na dovolenou, mohli byste mít problémy, budete-li žádat snída­ni ve dvě odpoledne a večeři ve dvě ráno.
Když přijdete na místo, nezoufejte, že ztratíte den nebo dva tím, že budete více spát. Odpočívejte co nejvíce, jezte málo a vyhněte se alkoholu a šetřete se, dokud se vaše tělo nepřizpůsobí novému času.
Z praktického hlediska je to vše, co můžete v této situaci udělat. Některé příznaky jsou nevyhnutelné a platíte jimi za to, že jste se tak vzdálili svému domovu.
Jestliže tento jednoduchý systém nefunguje a vy trpíte vždy při překročení více časových pásem, řidte se radami Výzkumného leteckého centra, podle kterého příznaky jet lag nejsou jen známkou nedostatku spánku. Příčinou poruch je skutečnost, že vaše tělo pokračuje ve svých funkcích jako by byl den, i když je ve skutečnosti noc, a opačně. Když ne­budete dělat více, než jsem vám navrhl, potrvá tři až čtyři dny, než se vaše tělo přizpůsobí, a během této doby se bude­te cítit špatně. A totéž v modrém můžete očekávat, až se vrá­títe domů. Pracovníci centra však navrhují metodu, která spočívá v rychlém posunutí biologických hodin. Je založena na tom kolik, kdy a co sníte.
Program začne tři dny před cestou. Tento den budete ho­dovat. (Co, to vysvětlím později.) Další den budete hlado­vět. Den před odjezdem znovu hodujte. Nakonec v den odletu jezte málo. Existuje několik vědeckých zdůvodnění tohoto postupu, jak tento dietní režim působí na emzymatic- kou aktivitu, jak zvyšuje zásoby cukru v játrech a podobně, což vyžaduje poměrně složitý výklad.
Prakticky se metoda provádí následujícím způsobem:
V „hodovních“ dnech má být snídaně i oběd bohatý na bílkoviny, a to především na maso, vejce a na bílkoviny bohaté luštěniny. Nepijte kávu mezi 15. až 17. hodinou. Při večeři zvyšte podíl uhlovodanů a z nich hlavně těstovin, brambor, škrobovin a cukroví. To vám pomůže usnout. (Pozor, není vhodné pro diabetiky.)
Ve dny určené pro „hladovění“ neznamená nejíst absolut­ně, pouze podstatně snížit příjem, jezte zeleninu, například ve formě salátu, polévku, suchý chléb, ovoce, a pijte šťávy. Jako předchozí den nepijte ve stejnou dobu kávu.
Na den odletu připadá hladovění. Jestliže letíte směrem na západ, například z Prahy do New Yorku, stačí hladovět jen půl dne a do oběda se má vynechat káva. Směřuje-li váš let směrem na východ, je nutné hladovět po celý den a káva se doporučuje v době mezi 16. až 23. hodinou.
V letadle se pokuste spát, pokud můžete, zkuste si vzít některou z krátkodobě působících pilulek, dávám přednost Rohypnolu nebo Somnitonu, jehož poločas působení je pouhých několik hodin. To zabrání vzniku kocoviny násle­dující den. Nepijte v letadle žádný alkohol, i když jej nabí­zejí zadarmo. Důležitý je další den přistání, probuďte se okolo sedmé hodiny ranní a bohatě se nasnídejte, vezměte si maso, vajíčka a jiné bílkoviny, pak se pokuste již neusnout. Choďte po kabině, bavte se něčím, abyste neusnuli. Jakmile doletíte, jezte podle místního času a až večer jděte spát, nespěte hned během dne po doletu. Doporučuje se načerpat určitou spánkovou „rezervu“ v průběhu několika dnů před odletem. I když se tento návod zdá složitý, je v podstatě jed­noduchý a osvědčí se zvláště těm, kteří častěji létají.
Zdroj: Gisela Schreiberová, Ulrich van Bergen - Chronický únavový syndrom

Komentáře (3)

  • Obrázek uživatele prx
    prx (anonym)

    http://www.ermail.cz/link/CCAYANCaNJec2lcCaTAClmVCmllC2jAN

    Bře 10, 2013
  • Obrázek uživatele Co je tohle za nesmysly?
    Co je tohle za ... (anonym)

    1. Rohypnol se už několik let nevyrábí 2. Alkohol už v letadle zdarma nedostanete 3. Tahle dieta je naprostá hovadina a řídit se jí může akorát debil Mám bohaté zkušenosti s jet lagem. Rady na začátku článku jsou OK.

    Bře 10, 2013
  • Obrázek uživatele DIETOU
    DIETOU (anonym)

    PROTI ŽRÁDLU: ŠPEKOVÝ KNEDLÍKY,pani!TO SI DĚLÁTE PRDEL!NE PANI,FAKT. TŘI DNY JÍ NEDALI NAŽRAT,JEN 10 KAPAČEK,ČTVRTEJ DEN BEZ ROZJEZDU JÍ HODILI NA STUDENEJ TALÍŘ 5 ŠPEKOVEJCH KNEDLÍKŮ! VONA SE NA TO VYSRALA A NEŽRALA AŽ DO PÁTKA. DALŠÍ...ZAHUHLAL DR. A FLÁKL JÍ NA STUDENÉ BŘICHO JEŠTĚ STUDENĚJŠÍ SONNO! ZATIM JEŠTĚ ŽIJE.

    Srp 22, 2013

Přidat komentář

Reklama

Reklama