Pohádky v naší duši VI: Jak pomáhají dětem zdravě se vyvíjet
Pohádky můžeme zjednodušeně rozdělit na vývojové a mytologické. Vývojové pohádky popisují svým příběhem téma, které patří k nějakému vývojovému stádiu lidské psychiky, a co je podstatné - nabízejí východisko, řešení. Dítě nemusí studovat psychologii, naprosto intuitivně, mimo vědomé úvahy, si v pohádce nabízené vývojové téma rozpozná a nabízené východisko do sebe vstřebá jako důležitý zážitek. Příkladem vývojové pohádky je pohádka O neposlušných kůzlátkách, která řeší téma důvěry a bezpečí, Šípková Růženka obsahuje téma nástupu puberty a probouzení sexuality.
Mytologické pohádky nenesou téma pouze jedné vývojové etapy člověka, ale obsahují v sobě celý vývoj od zrození až po svatbu nebo i smrt. Jde o příběh člověka, který svým životem směřuje k naplnění svých úkolů, pro které byl nějakým způsobem předurčen. Mytologické příběhy rezonují s naším nevědomím napříč věkem, což můžeme prožívat jako prchavý zážitek nadčasovosti, něčeho hlubokého, může to evokovat přemýšlení o životě, o jeho smyslu - stane se prostě něco, na co v uspěchané každodenní realitě nemáme čas.
Pohádky bývají úsměvné, ale někdy i docela drastické a smutné. Jak mohou taková dramata pomáhat dětem s jejich psychickým vývojem? Jak mohou pohádky, kde je nejméně jedna mrtvola, macecha je krutá a a k hrdinovy se vůbec nechovají dobře? Odpověď není jednoduchá, ale pokusím se o ni. Aby byla pohádka přitažlivá a hlavně plnila svůj účel, musí odrážet náš vnitřní život. Nenechme se mýlit, že vnitřní život dítěte je pouze růžový a bezstarostný, to by byla romantická představa, která vypovídá o tom, že starosti dětí podceňujeme. K tomu malá poznámka: Kdo podle vás zažívá větší pocit neštěstí - tříleté dítě na hřišti, kterému někdo sebere hračky nebo šestnáctiletý puberťák, se kterým se rozejde jeho první láska?
Podstatné je tu nabídnuté východisko z krize, do které se hrdina dostal, důležité je potvrzení, že naděje má smysl, že hrdina vychází z překonaných trablů posílený, lepší. A protože opakování je matka moudrosti, máme též tendenci takový zážitek proměny katastrofy ve šťastný konec zažívat opakovaně, také proto chtějí děti číst nějakou pohádku stále dokola, proto se k pohádkám vracíme i v dospělosti a čteme nejraději ty, které už dobře známe. O tom, jak nás pohádkový příběh provází šesti etapami krize si povíme příště.
Jan Kulhánek
Autor textu, klinický psycholog a psychoterapeut Jan Kulhánek, provozuje s kolegy odborníky ambulanci PSYCHOTERAPIE ANDĚL PRAHA. Profesionální a osobní přístup zda najdou všichni, kteří potřebují pomoci v životní krizi, trpí úzkostmi či depresemi, potřebují pomoci s problémy v partnerských vztazích, léčí se s mentální anorexií, bulimií či přejídáním, trpí závislostí na alkoholu a hracích automatech, chtějí pracovat na rozvoji své osobnosti. Své služby nabízí toto zařízení také dětem a jejich rodičům. Více informací najdete na www.psychoterapie-andel.cz.
- Odpovědět
Pošli odkaz