Zpráva o stavu

Doktorka.cz nabíhá na nový systém. Prosím omluvte dočasnou zhoršenou dostupnost služeb. Děkujeme!

Riziková Atkinsonova dieta

Dieta doktora Atkinsona postavená na výrazném omezení sacharidů v potravě patří k "rizikovějším fondům". Dieta se v zásadě skládá ze 4 fází.

První fáze, zvaná indukční, je takřka bez sacharidů, čtvrtá fáze již jejich menší množství připouští. V principu se však jedná o drastické vyloučení sacharidů z jídelníčku a jejich nahrazení bílkovinami a tuky.  Není kladen velký důraz na absolutní kalorickou restrikci, ale na změnu složení potravy. Tato dieta má určitý racionální podklad: omezení sacharidů může skutečně vést k příznivým změnám látkové výměny vedoucí k úbytku na váze. Nicméně stupeň jejich omezení je zde příliš vysoký a blíží se tím extrémním dietám.  Navíc je tato dieta poměrně monotónní a jednoduchá. To sice odborníkům vadí (spolu s vyloučením brambor, těstovin, rýže, kuskusu a dalších složek potravy), konzumentům to ale vyhovuje - pro monotónnost diety na doporučená jídla nemají moc chuť, jedí tedy méně; s přípravou pokrmů také nemají mnoho práce. To je zřejmě jedním z důvodů popularity této diety. 
Jak se liší dieta dr. Atkinsona od běžně doporučených režimových opatření? Následující dva odstavce to zkráceně ilustrují.  
Běžná redukční dieta:  1. Omezit energetický příjem 2. Zvýšit pohybovou aktivitu 3. V dietě omezit tuky na přibližně 25 % celkového příjmu, z toho pouze 7-10 % ve formě nasycených (živočišných), a raději ne méně, bílkovin přibližně 20 % a zbytek sacharidy - 55 %. Sacharidy musí být v naprosté většině komplexní/složené - tedy ve formě zeleniny, ovoce, vlákniny a nikoliv sladkostí. 
Dieta dr. Atkinsona:  1. V dietě omezit sacharidy na 5 %, tuků doporučuje přibližně 58 % celkového příjmu, z toho 23 % ve formě nasycených (živočišných), bílkoviny 36 %. Většina důrazu je kladena na změnu těchto parametrů, ostatní jsou výrazně v pozadí, přílohy jsou prakticky vyloučeny, výrazně je omezen příjem ovoce a zeleniny. 2. Pohyb je doporučen, důraz je kladen na větší příjem tekutin. 
Nejlépe koncipované studie, které srovnávaly výše uvedené dva typy diet, prokázaly, že Atkinsonův typ diety je při redukci váhy účinnější v prvních měsících v porovnání s dietou běžnou/nízkotučnou. Po 12 měsících byl ale úbytek na váze stejný u obou diet. Po Atkinsonově dietě se v prvních měsících zlepšily i parametry látkové výměny cukrů a tuků a to opět více než při běžné dietě.  Dlouhodobější výsledky však neznáme a intuitivně jsou obavy z omezení či úplného vynechání některých důležitých složek potravy včetně zeleniny a ovoce. I když v posledních letech byla varianta Atkinsonovy diety, tak zvaná ketogenní dieta, s určitým úspěchem aplikována u pacientů s epilepsií (především dětských), je i klasická Atkinsonova dieta pro běžnou populaci spíše nevhodná. U nedočkavých jedinců, u kterých běžná dieta selhává, by mohla v prvních několika týdnech nastartovat pokles váhy a zvýšit motivaci, pak by ale měla nastoupit běžná pestrá dieta a pohyb.
Autor: MUDr. Jan Piťha, CSc., Fórum zdravé výživy
 

Související produkty na 001shop.cz: 

Komentáře (5)

  • Obrázek uživatele Mary
    Mary (anonym)

    Pan doktor píše doufám o Atkinsově dietě- kterou publikoval Dr.Robert Atkins. Nikoliv tedy Mr.Bean Rowan Atkinson. Člověk nemusí být zrovna angličtinář, jen stačí pečlivě číst a opisovat.

    Čer 22, 2012
  • Obrázek uživatele Veronika
    Veronika (anonym)

    Je s spodivem, že i odborníci komolí jméno amerického lékaře Roberta C. Atkinse, M.D., autora proslulého dietního přístupu (Dr. Atkins´ Diet), když o něm hovoří jako o "panu Atkinsonovi" (Mr. Bean?!, přičemž celý stravovací systém trapně parafrázují ve stylu ženských časopisů a bohužel bez reprodukování základního cíle diety, kterým je stabilizace hladiny cukru v krvi a vyplavování inzulinu, čímž ustoupí návaly hladu a vzhledem k omezení přísunu sachridů pak dojde ke změně metabolismu, vedoucí k odbourávání vlastní tukové tkáně bez pocitu hladovění. Celosvětově respektovaná Atkinsova dieta by si zasloužila víc respektu.

    Led 09, 2013
  • Obrázek uživatele euroGeeN - individualizace
    euroGeeN - indi... (anonym)

    Názor, že všem nacpeme jeden typ diety/výživy je zcela zcestný. zapřemýšlejte, proč máme různé barvy vlasů, různé postavy, různé schopnosti i různé ideály krásy? Každý jsme jiný. I dieta musí respektovat DNA člověka. Něco o tom jajdete pod klíčovým slovem euroGeeN. A pokud hledáte skutečnou správnou výživu respektující člověka (bez bobulí, bez jojo efektů), pak hledáte správně. Pokud chcete bezpracný zázrak, kupte si některý předražený doplňek...

    Feb 04, 2014
  • Obrázek uživatele Vilma
    Vilma (anonym)

    Atkinsonova dieta je výborná, je to nejlepší způsob stravy. Já se takto stravuji už 8 let a jsem maximálně spokojena.

    Feb 04, 2014
  • Obrázek uživatele Čmelda
    Čmelda (anonym)

    Pravidelná a čáastá strava a pohyb je můj osvědčený postup,´představa že se budu hýbat po kuřecím na másle s kuřecí polévkou s játrovými knedlíčky bez příloh je nevábná a zcela jistě bych měl i problémy s trávením.

    Dub 01, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama